ŻYCIE I TWÓRCZOŚĆ ŚW. CEZAREGO Z ARLES

ORAZ INNYCH ŚWIĘTYCH O TYM IMIENIU

top

Blog

KAZANIE 141

Jeszcze jedno kazanie o słowach: „ Szczęśliwy jest człowiek, który nie zbacza po zysku.”

1) Przeczytaliśmy, kochani, że „ Szczęśliwy jest człowiek bogaty, który nie odwrócił się po zysku.” Mógł on zgrzeszyć, lecz tego nie zrobił, mógł czynić zło, lecz go nie czynił.” „Kim on jest, że możemy go chwalić? On z całej swojej rodziny uczynił cuda.” W tym momencie, ktoś mógłby powiedzieć: Kto takim może być? Z pewnością nie martwimy się, że są taki człowiek jest, lub raczej, że są tacy ludzie. Jednak są ludzie niedoświadczeni, nie rozumiejący Bożej sprawiedliwości, którzy wykrzykują i mówią: Patrzcie, jak wiele zła spowodowane jest przez złoto; niech będzie ono usunięte z ludzkiego życia. Lepiej niech złoto pozostanie, a ludzkie życie będzie przebadane. Kiedy wy mówicie: niech złoto zostanie usunięte z ludzkiego życia, gdyż dzieje się przez nie na świecie wiele zła; ja mówię z kolei: niech będzie wycięty ludzki język z powodu bluźnierstw przeciwko Bogu i jak potem ludzie będą Go chwalili? Usuńcie oczy, które nieczysto spoglądają na żony i córki innego: zabierzcie ręce, które kradną cudzą własność, usuńcie stopy, które zmierzają do burdelu, zabierzcie uszy, Które nie tylko chętnie, ale z upragnieniem słuchają gorszących, rozpustnych słów; i co teraz pozostanie w człowieku? Mówicie mi o złocie, by zostało usunięte, a ja mówię o ludzkich członkach, którymi ludzie często obrażają Boga. Gdy dobry muzyk dotyka instrumentu we właściwy sposób, to czy ten instrument gra sam z siebie? Wasze członki są waszymi instrumentami. Niech wasz umysł będzie prawy, a wszystko będzie w porządku. Zaprawdę, nasz umysł w jednej chwili jest królem, a w następnej tyranem. Jest królem, kiedy właściwie sobą zarządza i myśli prawidłowo, lecz kiedy zaczyna kochać rozpustę i zabierać cudzą własność, to w miejsce króla staje się tyranem.

2) Możecie krytykować i mówić, jakie złe jest złoto. Przypatrzcie się mu. Kiedy weźmie je człowiek niegodziwy, jak myślicie, co z nim zrobi? Słuchajcie: gnębi on poddanych, przekupuje sędziów, obala prawa, wprowadza zamęt w ludzkie sprawy. Dlaczego tak jest? Ponieważ złoto posiada człowiek niegodziwy. Niech je ma dobry człowiek i co on z nim zrobi? Słuchajcie: karmi on biednych, ubiera nagich, wyzwala ciemiężonych, wykupuje jeńców. Ile złota powstaje ze złota, które posiada dobry człowiek ! Dajcie także dobry język i umysł; czy widzicie jakie wielkie i dobre rzeczy są wypowiadane tym językiem? Niezgodni są doprowadzani do porozumienia, rozpustni naprawieni, wybuchowi powstrzymani, Bóg jest wychwalany, Chrystus wielbiony, umysł pobudzony do tego, by kochać to, co boskie a nie ludzkie, raczej czyste, nie rozpustne. Język wykonuje wszystkie te dobre uczynki, ponieważ umysł, który nim kieruje, jest poprawny w przeciwieństwie do tego w jaki używa języka umysł niewłaściwy. Jest on bluźnierczy, intrygujący, kłótliwy, oskarżający. Czy wasz język czyni takie zło? Zaprawdę wszystkie części ciała są dobre, lecz szukają dobrych ludzi. Złoto, srebro, majętności i zaszczyty, wszystkie one są dobrymi rzeczami i są wspólne dla ludzi dobrych i złych. Co więcej, są inne dobre rzeczy, które rzeczywiście są cenne, bo nikt oprócz dobrych ludzi nie może ich mieć: pobożność, wiara, sprawiedliwość, roztropność, skromność, dobroczynność i inne podobne cnoty, które tylko dobrzy ludzie posiadają. Można zapytać: Dlaczego Bóg dał dobre rzeczy także złym ludziom? Powiem jak wiele rzeczy Bóg raczy dać. Wy szemrzecie, że Bóg daje ziemskie dobra złym ludziom? Gdybyście mogli zrozumieć, że jest to dla waszej nauki, a nie z powodu złośliwości Boga. Słuchajcie teraz wy, którzy oceniacie i oskarżacie Boga, mówiąc: Bóg nie powinien dawać dobrych rzeczy ludziom złym, lecz tylko sprawiedliwym. Ta śmiertelna bezbożność przejmuje niektórych ludzi dlatego, że myślą, iż Bóg jest całkowicie nieświadomy, co do ludzkich spraw, bo inaczej czyż dałby złemu człowiekowi tak wielkie bogactwa? Czy ten okrutny człowiek mógłby cieszyć się tak wielkimi zaszczytami i taką wielką władzą? Bóg nie przejmuje się ludzkimi sprawami, bo gdyby było inaczej, dałby On te błogosławieństwa tylko dobrym ludziom.

3) Zwróć się człowieku do swojego serca, a przez to do Boga. Zaprawdę, kiedy rażą cię te fakty, wyszedłeś z samego siebie; pomyśl, gdyby te czasowe korzyści nie były dane złym ludziom, byłyby uważane za dobre przez sprawiedliwych, to czy zdajecie sobie sprawę, jak wielkie dobra są przygotowane dla was w wiecznej szczęśliwości, skoro jesteście sprawiedliwi. Dlatego zastanów się i powiedz: Jeżeli nasz sprawiedliwy Bóg daje tak wielkie błogosławieństwa tym, którzy Mu bluźnią, to jak myślicie, jaki rodzaj korzyści zachowuje dla tych, którzy Go uwielbiają. Słuchajcie, nasz Pan mówi teraz do was jak dobry ojciec mówi do swego syna. Wyobraź sobie, że Bóg mówi do ciebie: O synu, dlaczego ty codziennie wstajesz i modlisz się, klękasz uderzasz się w czoło, płaczesz i mówisz do Mnie: O mój Boże, daj mi bogactwa? Jeżeli to zrobię, będziesz myślał, że dostałeś coś dobrego, ponieważ prosiłeś i otrzymałeś. Posłuchaj dam ci je, lecz czyń z nimi coś dobrego. Zanim je miałeś, byłeś pokorny; spójrz, teraz stałeś się pyszny. Zanim je miałeś, gdy zobaczyłeś człowieka w potrzebie, powiedziałeś: Och, gdybym miał coś, by ci dać; ci inni ludzie mają, lecz nie dają. Teraz, odkąd posiadasz bogactwa, gardzisz biednymi. Jak złoto może być naprawdę dobre, skoro ty przez nie stałeś się gorszy? Byłeś niegodziwy nawet wtedy, gdy oszukiwałeś samego siebie i nie widziałeś, że bogactwo uczyni cię jeszcze gorszym.

4) Bóg mówi do ciebie: Przedtem, kiedy byłeś biedny, płakałeś na mój widok,pośpieszałeś do kościoła. Dostałeś bogactwa i teraz urządzasz teatr i cyrk swoimi głośnymi słowami. Patrz, Ja dałem ci je, by cię wypróbować, dostałeś i zostałeś zdemaskowany. Kiedy ich nie posiadałeś, byłeś niewiadomą. Mówię ci to, by cię poprawić. Odrzuć chciwość, pogardzaj próżnością, potępiaj świat i kochaj Boga. Myślisz, że to, o co prosisz, jest wielkie. Słuchaj, twój Bóg ci odpowiada: Czy prosząc o ziemskie bogactwa, nie widzisz tych, którym je dałem? Jeżeli złoto, o które mnie prosisz, jest czymś wspaniałym, to czy ten rabuś posiadałby je? Ten zdrajca​ ten morderca? Ten człowiek, który mi bluźni? Na koniec, jeżeli złoto byłoby wielkim dobrem, czy ten niezmiernie nieprawy człowiek posiadałby je? Ta bezwstydna ladacznica? Jeżeli pobożny dostojnik prosi o to, co ma haniebny człowiek, jak może to być dobre? Jeżeli cnotliwa kobieta prosi Mnie o to, co ma bezwstydna ladacznica, jakiej wielkiej korzyści ona oczekuje? Teraz Mnie pytasz w związku z tym: Czy złoto nie jest dobre? Jest dobre, lecz występni ludzie czynią zło z dobrym złotem. Co więcej, gdy widzisz komu Ja daję te rzeczy, proś Mnie o lepsze. Ty mówisz, mimo to zło powstaje w świecie. Jeżeli ono jest w świecie, ty odejdź od niego i poddaj się Bogu. Gdybyś miał dom popadający w ruinę, czy nie opuściłbyś go przed poradzeniem się architekta? Dlatego odejdź od świata, powróć do Boga. Ludzie mówią: świat jest zły, lecz trudno jest zarówno świat opuścić, jak i spocząć z Chrystusem. Kiedy matki widzą, że ich dzieci rosną, pokrywają piersi czymś gorzkim, by dzieci nie ssały za dużo mleka i dłużej go nie szukały. Jeżeli w taki sposób małe dziecko trzyma się od goryczy z daleka, dlaczego ty, który jesteś chrześcijaninem nie uciekasz od goryczy świata? Bóg wypełnił świat goryczą, a czy ty nie będziesz unikał tego, od czego ucieka dziecko od matki? A gdyby świat był słodki? Jak byłby wtedy kochany? Słuchaj, świat pędzi, a ty za nim. Jak mógłbyś przylgnąć do niego, gdyby był piękny, skoro obejmujesz go, kiedy jest brzydki? Z naszej strony , bracia, kiedy rozpoznajemy naszego Odkupiciela i zastanawiamy się nad naszą wartością, nie kochajmy „świata lub rzeczy, które są na świecie”, lecz zgodnie z Apostołem: „ mając pożywienie i wystarczające ubranie, z tych rzeczy bądźmy zadowoleni.” Szukajmy użytku tego, co konieczne, lecz nie miejmy pragnienia chciwości, Jeżeli brakuje nam bogactw, nie szukajmy ich na świecie przez złe uczynki, lub niesprawiedliwe korzyści. Jednak, gdy je mamy, przekażmy je niebu przez dobre czyny, by spełniło się w nas, co jest napisane: „Szczodrze daje on biednym, jego hojność przetrwa na zawsze;” z pomocą naszego Pana Jezusa Chrystusa, który żyje i króluje na wieki wieków. Amen.

Korzystanie z niniejszej witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Zmiany warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do plików cookies można dokonać w każdym czasie. Polityka Prywatności    Informacje o cookies

ROZUMIEM